loading...
Wikiberooz.com | مجله اینترنتی ویکی بروز
ADmin بازدید : 39 سه شنبه 26 شهریور 1392 نظرات (0)

دکتر سارا قربانی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی با بیان این‌که افتادگی معمولا از 35 سالگی به بعد با شل شدن و افزایش میزان پوست شروع شده و شامل عضلات و چربی‌های پلک نیز می‌شود، می‌افزاید: وقتی سن فرد افزایش می‌یابد، افتادگی پلک گاهی حتی تا روی مژه‌ها نیز کشیده و سنگینی آن احساس می‌شود. بیشتر این افراد بعد از چند ساعت دچار خستگی و با کاهش توانایی در دید مواجه می‌شوند. عمل جراحی به صورت تقریبا سرپایی با تکنیک‌های متفاوت و متنوعی انجام می‌شود.

پس از معاینه و تأیید نیاز به جراحی و بستری در مدت یک تا یک و نیم ساعت جراحی شده و پس از دو ساعت بستری موقت در مرکز درمانی بیمار ترخیص می‌شود. این عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی جهان می‌گوید: از آنجایی که گاهی اوقات افتادگی همزمان ابروها هم وجود دارد، ما سعی می‌کنیم هر دو کار را با هم از طریق همان یک برش یا برش‌های دیگر با هم انجام دهیم.

برش موردنیاز در حد فاصل محل رویش مو روی شقیقه‌ها و پیشانی ایجاد شده و با نخ‌های ویژه و با چند بخیه لایه‌های افتاده از جمله عضلات متصل و ضمائم آن را تک‌تک یا یکجا به ناحیه‌ای در زیر محل (از دو تا سه نقطه رویش موها روی جمجمه متصل می‌کنیم). وقتی قصد داریم یک مشکلی را برطرف کنیم، باید فیزیولوژی آن مشکل و علت به وجود آمدن یا تشدید آن را درک کرده سپس اقدام به طرح درمان و اجرای آن کنیم در بعضی از تبلیغات‌ دیده می‌شود که با یک نخ مدعی می‌شوند که کل مشکلات افتادگی ابرو و پلک‌ها برطرف می‌شود که این ادعا نمی‌تواند در درازمدت نظر بیمار را تأمین کرده و در نهایت مشکل عود خواهد کرد.

جراحی‌های اصلاحی در این موارد بسیار سبک‌تر بوده ولی در نهایت بدون آن نیز باز این احساس در افراد وجود دارد که از همسن‌های خود که جراحی نکرده‌اند، جوان‌تر به نظر می‌رسند. روشی نوین با استفاده از ابزارهای آندوسکوپیک روش دیگری نیز برای بالا کشیدن ابرو و پیشانی استفاده می‌شود که به آن روش آندوسکوپیک می‌گویند. البته این روش با کمترین برش یعنی از سه ناحیه هر کدام دو تا برش سه سانتی‌متر لابه‌لای موهای بالای پیشانی قابل انجام است که در مقایسه با روش‌های کلاسیک و قدیمی که از بالای یک گوش تا بالای گوش طرف دیگر، لابه‌لای موها برش نیاز داشت، بسیار مناسب‌تر است. دکتر قربانی می‌افزاید: در این روش آندوسکوپیک جراح با استفاده از دوربین آندوسکوپیک و چاقوی مخصوص آن عضلات و افتادگی‌های عضلانی و پوستی را از محل خود جدا کرده و با روشی خاص و با محاسبات از قبل تعیین شده بالا می‌کشد و در نقاط مناسب روی جمجمه بخیه می‌زند.

سپس مازاد باقیمانده عضلات و ضمائم آن برش داده شده و جدا می‌شود. روش آندوسکوپیکی تکنیک خوبی بوده و برش کمتری نیاز دارد و با عوارض کمتری همراه است اما در مواردی که پوست پیشانی چروک‌های متعدد و افتادگی شدیدی دارد، توصیه می‌شود به جای جراحی لیفتینگ آندوسکوپیک از روش جراحی باز بهره گرفته شود. تشخیص انتخاب روش برعهده جراح بوده و اوست که می‌تواند بهترین و کم‌عارضه‌ترین نوع تکنیک جراحی پلاستیک را برای بیمار انتخاب کند. مناسب‌ترین زمان برای درمان‌های زیبایی و پلاستیک به گفته نخستین جراح فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی زن کشورمان، روش‌های جراحی پلاستیک در ایران کاملا به روز و همگام با بسیاری از کشورهای جهان است. اعمال جراحی لیفتینگ پیشانی، صورت، ابروها و پلک‌ها مدتی است که با اعمال جراحی زیبایی و پلاستیک بینی رقابت می‌کند و تقریبا می‌توان گفت در این زمینه نیز به رتبه نخست در جهان نزدیک می‌شویم.

علت این مسئله افزایش آگاهی و تمایل به این نوع جراحی از یک‌سو و افزایش جمعیت و افزایش سن و سال از سوی دیگر به شمار می‌رود. نقش این‌گونه جراحی‌ها در بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی نیز ثابت شده است. متأسفانه خیلی از جوانان به این‌گونه عمل‌ها گرایش نشان می‌دهند. به‌خصوص بالا کشیدن ابروها که مراجعه‌کنندگان 19 تا 28 ساله بیشتر مخاطبان را تشکیل می‌دهند و به نظرم این مسئله کاملا نادرست است و همیشه توصیه می‌کنم افرادی که برای عمل‌های زیبایی مراجعه می‌کنند به‌خصوص برای لیفت ابرو بهتر است بیش از 32 سال داشته باشند. زیرا از این سن به بعد است که پوست خودش را ول کرده و شل می‌شود.

در این صورت اگر اقدام جراحی صورت گیرد، نتایج ماندگار بهتری نسبت به زیر 28 سالگی خواهیم داشت و عود مجدد نیز کمتر دیده می‌شود. این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تأکید می‌کند: افراد زیر 30 سال برای زیبایی به هیچ چیزی احتیاج ندارند به‌خصوص تزریق بوتاکس. این افراد اگر قصد دارند برای افتادگی پلک یا ابروها اقدام کنند، بهتر است برای گرفتن نتیجه حداکثر از سن 38 سالگی به بالا آن هم با نظر پزشک معالج و باتجربه اقدام کنند.اما افرادی که به دلیل وراثتی دچار مشکلات ژنتیکی افتادگی پلک و ابروها هستند، از این مسئله جدا بوده و براساس تشخیص و معاینات حتی شاید لازم باشد در سنین 20 تا 25 سالگی نیز کاندیدای جراحی پلاستیک باشند.

افرادی که مشکلی ندارند و جوان و با طراوت هستند، معمولا وقتی وسواس دارند و در سنین کم به دنبال جراحی زیبایی می‌روند، تمایل دارند که تغییرات مافوق تصوری را شاهد باشند. عمل‌های جراحی در این افراد شاید توقع طبیعی و نرمال را برطرف نکند چه رسد به اینکه انتظار بیش از تصور را برطرف کند. دکتر قربانی با اشاره به اینکه بیشتر این افراد ناراضی از پیامدهای عمل جراحی خواهند بود، می‌افزاید: به دلیل جوان بودن ارتجاعی بودن یا سالم بودن بافت کلاژن و اینکه تغییرات جدی‌ای در پوست ایجاد نشده، متأسفانه کمتر از 6 ماه شاهد بازگشت پوست به وضعیت اول خود هستیم. این عمل‌ها بی‌شک عوارض خود را خواهد داشت که ازجمله می‌توان به ریزش مو در محل برش و جراحی پیشانی، عفونی شدن، باقی ماندن جای جراحی و مشکلات عصبی اشاره کرد. صورت، پرترافیک‌ترین ناحیه از نظر عروق و اعصاب برای افتادگی صورت تکنیک‌ها وسیع‌تر و پیشرفته‌تر است.

همان‌طور که پوست دچار افتادگی می‌شود، بافت‌های زیرین ازجمله عضله و چربی و عروق آن نیز محکوم به افتادگی هستند. ناحیه صورت پرترافیک‌ ترین ناحیه از نظر عروق و اعصاب است. دکتر قربانی تصریح می‌کند: از آنجایی که احتمال آسیب به این قسمت‌های حساس بسیار زیاد است، توصیه می‌شود افرادی اقدام به جراحی این نواحی کنند که از تبحر کافی برخوردار بوده و آناتومی و فیزیولوژی سر، صورت و گردن را بدانند و تجربه کافی را داشته باشند. معمولا کشیدن صورت و گردن به طور همزمان و با هم در یک جراحی انجام می‌شود. در این عمل و علاوه بر پوست، بازسازی، ترمیم و کشیدن بافت‌های زیر پوست شامل عضله، چربی، فاشیا و بافت همبند و نگهدارنده انجام شده و در نواحی موردنظر با بخیه به نواحی ثابت همچون استخوان، نصب و پیوند می‌شود.

همچنین تجمعات چربی در نواحی غبغب برداشته شده سپس پوست را کشیده و در محل موردنظر پیوند و ترمیم می‌شود. این عمل به دلیل آن که در سطح وسیع انجام می‌شود نیاز به بیهوشی عمومی و صرف زمان طولانی‌ دارد و پس از عمل نیز نیاز به مراقبت بیشتر دارد. زمانی که صرف عمل جراحی درمان افتادگی‌ پلک و ابروها می‌شود، حدود یک تا یک و نیم ساعت است ولی عمل جراحی کشیدن صورت، گونه‌ها و غبغب حدود 3 تا 4 ساعت وقت نیاز دارد؛ همچنین آندوسکوپیک لیفتینگ در ناحیه پیشانی 2 تا 3 ساعت و در ناحیه صورت 3 تا 4 ساعت طول می‌کشد.

منبع : کلیشه 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    تــبـلـیـغـات ســایــت


    آمار سایت
  • کل مطالب : 82
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 135
  • بازدید ماه : 296
  • بازدید سال : 770
  • بازدید کلی : 9,596
  • تبلیغات